Hopp til innhold
Youtube
family guy_d00a_00a
  • Tjenester
  • Fordypnings-artikler
  • Trening og livsstilspodcasten
  • Kalkulatorer

Når er det ok å kommentere teknikken til andre som trener?

8. desember 2022
InShot_20221208_141544538
Jeg har alltid vært veldig forsiktig med å hjelpe folk, selv når jeg drev treningssenter. Så lenge de ikke først spurte om hjelp. Da gjorde jeg mitt ytterste for å gi av den erfaringen jeg hadde. Slik at de skulle få noe ut av det. Om noen sto i situasjoner hvor jeg fryktet for liv og helse, da var det selvfølgelig unntak. Det kan nemlig være fristende å kommentere løftestilen til andre når man ser noe man mener kan forbedres. Men det er viktig å huske på at de som trener sannsynligvis er klar over problemet og jobber med å forbedre det. Å kommentere løftestilen deres kan være negativt for deres motivasjon og selvtillit. Det kan også være at de har en annen løftestil enn du er vant til. Spesielt under konkurranser eller perseforsøk er dette dessverre veldig vanlig. Selv i konkurranser har jeg sett folk kommentere teknikken til andre, spesielt når et løft ikke har gått etter planen. Noe som egentlig er siste plassen man burde gjøre det og kan skape mer usikkerhet. Spesielt om det kommer fra sidelinjen uten erfaring om løfteren. Og gjerne også uten kjennskap til personen man nå prøver å korrigere. Det er viktig å...
Les mer about Når er det ok å kommentere teknikken til andre som trener?

Styrkeløft – Hva lærte jeg som coach av utøverene som har løftet denne helgen?

4. desember 2022
InShot_20221204_115619571
Desember er en travel måned når man trener folk som driver med styrkeløft. Jeg jobber litt lengre dager, selv om det er meget lysbetont. Veldig mange skal konkurrere på julestevnet. En av de mest populære stevnene å enten kjøre debut på, eller en av de gøyere stevnene hvor ting ikke er like seriøst for andre, og de kan teste ut personlige rekorder. Et stevne hvor verdensmestere gjerne løfter sammen med debutanter. Nå har allerede en liten gjeng av de jeg følger opp hatt sitt julestevne. 7 styrkeløftere, 1 benkpresser og en sealrower (om det er noe som heter det.) Og jeg la merke til positive trender rundt løftingen. Derfor tenkte jeg det kunne være kjekt å reflektere litt rundt hva jeg som coach har lært av dette og hva jeg tar med videre. Jeg vet ikke hvem andre som synes dette er interessant, kanskje noen i lignende sko? Eller noen som lurer på hvordan vi tenker vi som er litt i “kulissene”? Det var mye gode resultater denne gangen, og det lover også godt for de som er i lignende bulker i programmene fremover. At det allerede har fungert, kan være en veldig god motivasjon eller placebo for de som...
Les mer about Styrkeløft – Hva lærte jeg som coach av utøverene som har løftet denne helgen?

Slik anbefaler jeg at man starter med livsstilsendring

1. desember 2022
InShot_20221201_193441108
Se dette innlegget på Instagram Et innlegg delt av Loyd Færøvik (@coach_loyd) Jeg er litt overrasket over hvor enkelt noen tar på andres livsstilsendring. Helt enig i at en skal forstå kalori utregning og vite at det handler om overskudd av næring i forhold til aktivitet. Men før det så handler det å begynne, det handler om følelser som ofte er tilknyttet noe negativt. Det å ville gjøre en livsstilsendring, kommer ofte fra en plass om å ikke føle seg bra. Gjerne med uvitenhet om nøyaktig hva en har gjort for å komme dit, bare at man ikke trives der man er. “Har man lagt på seg, så har man spist for mye. Da må man spise mindre.” Så enkelt kan det sies, men det er litt urettferdig over de som ikke har erfaringen eller kunnskapen, til noen som enten har utdannet seg ernæringsveien, eller fra noen som er kloke på erfaring. Hvor og når spiser man for mye? Og hva er for mye? Da blir det litt å sparke nedover istedenfor å hjelpe igang. Den veien som fungerer er den beste, og folk er forskjellige, derfor finnes det forskjellige veier. Men det å begynne, det begynner som et personlig...
Les mer about Slik anbefaler jeg at man starter med livsstilsendring

Starten på et eventyr

24. november 2022
InShot_20221124_120256202
Greit å vite når man skal delta i konkurranse for første gang Desember, en måned som merkelig nok, er debutmåneden til veldig mange styrkeløftere. Det klassiske julestevnet, hvor folk for første gang prøvde å delta “på ordentlig”. Jeg husker godt mitt første, jeg skulle perse i alle øvelser, men endte vel egentlig med å gjøre det midt på treet. Litt store ambisjoner og litt mer nerver enn jeg hadde sett for meg gjorde sitt, gøy var det uansett. Jeg var klar for mer. Mitt første stevne er ikke registrert, men det tok tett opp mot 5 timer på 6 løftere. Jeg sto blant annet i ti minutter med surringer på knærne, fordi det var uenighet om hvem som skulle løfte nestemann. Jeg løftet i arvede drakter og spiste kylling og ris mellom løftene. Tallene tar jeg ikke igjen, men mener en hårfin bom på 280 i markløft var det største nederlaget. Siden den gang har det blitt mange stevner, mest mens jeg har reist rundt og hjulpet andre. Men også en del stevner selv. Det viktigste jeg tar med meg fra den gangen, det er at man må huske at debut stevnet ikke er målstreken, men starten. Og at det...
Les mer about Starten på et eventyr

Hvordan vet man at man er i god form?

16. november 2022
InShot_20221116_125904084
Før så trodde jeg at det var en følelse, at man gikk rundt og følte seg i form. Men jeg har etterhvert lært at det å være i form er heller fravær av slit. Man føler seg ikke sterkere, men ting rundt blir lettere om man legger merke til det. Plutselig så er hverdagen mindre slitsom. Kroppen er best på å gi beskjed når den mangler noe, at ting fungerer greit trenger den ikke varsle om. Jeg innså det en dag jeg syklet opp en bakke jeg aldri hadde klart før, jeg innså det fordi jeg glemte å Grue meg til bakken. Og ikke før jeg var på toppen husket jeg at dette hadde vært et problem før. Se dette innlegget på Instagram Et innlegg delt av Loyd Færøvik (@coach_loyd)
Les mer about Hvordan vet man at man er i god form?
  • « Forrige
  • 1
  • …
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • …
  • 51
  • Neste »

coach_loyd

glad i eventyr. @pt_service_ @rockmanswimrun
konsepter: www.coachloyd.no -- www.aquatrail.no -- www.ptservice.no -- loydlift.go.coachloyd.no

Etter operasjonen har jeg bygget meg opp bit for b Etter operasjonen har jeg bygget meg opp bit for bit. Svømming først, så sykkelen. Nå kjenner jeg en liten seier nesten hver dag, en følelse av å være på vei tilbake til meg selv.
Grunnen er enkel. Jeg er glad i dette. Og å kunne gjøre det igjen gjør meg takknemlig.
Tolmodighet, tid, lærdom. Jeg føler de tøffe tide Tolmodighet, tid, lærdom. 
Jeg føler de tøffe tidene begynner å havne bakpå. 
Nå begynner jeg å se lyset i enden av tunellen. 
Langt å gå ennå, men nå kan jeg ta det et skritt av gangen. 🤩
Liten update, ting går fremover. Har så smått kom Liten update, ting går fremover. 
Har så smått kommet i gang med jobb. 
Kan svømme, sykle og nå også gå på ellipse. 
Det tok 22 uker før jeg kunne tråkke rundt på pedalene, men nå føler jeg ting slipper og kroppen begynner å komme tilbake igjen. 
30 minutter på ellipse er ikke mye, men det er 30 minutter mer enn jeg har gjort i år. Og det gjør meg veldig glad! 
Noen uker til nå, så begynner gå-jogge stadiet. 

Det har gitt meg mye å tenke på dette, det som har skjedd. 
Stor del av identiteten min er jo tilknyttet til å få ting til. 
Samtidig jobber jeg med coaching. 
Mye lærdom, og ser positivt mot veien fremover nå.
Polyfenoler er den nye oljen. Plutselig dukker det Polyfenoler er den nye oljen.
Plutselig dukker det opp pulver, kapsler og dyre superfood-blends overalt. Antioksidanter, anti-inflammatorisk, hjertehelse, hjernehelse. Alle de fine ordene på en gang.
Tabeletter? Nei, polyfenoler er plantestoffer som finnes naturlig i bær, kakao, kaffe, te, frukt, grønt, fullkorn og nøtter. Forskningen antyder at de kan dempe oksidativt stress, virke betennelsesdempende og påvirke tarmfloraen positivt.

Hva sier studiene?
En paraplyoversikt fra 2024 (Chew et al.) fant små, men signifikante forbedringer i vekt, BMI og fettprosent hos personer med overvekt som spiste polyfenolrik kost. Meta-analyser kobler også polyfenolinntak til lavere blodtrykk, bedre kolesterol og lavere risiko for hjerteinfarkt og diabetes (Potì et al. 2019, Fraga et al. 2019).

Ulempe? :  Mange polyfenoler tas dårlig opp i isolert form (Di Lorenzo et al. 2021). Det ser ut til at det er kombinasjonen i hele matvarer, sammen med fiber og tarmbakterier, som gir effekt.

Spis bær, drikk kaffe(eller?) og te, og fyll tallerkenen med plantemat før du gjør det for avansert med tilskudd. Det er gøy å tygge også!
Bygge muskler ELLER gå ned i vekt? Må man velge? Bygge muskler ELLER gå ned i vekt? 

Må man velge? 
.
En studie fulgte 304 mennesker i 5 måneder,  alle i kalorisk underskudd. Resultatet? De som gjorde tre ting riktig bygde faktisk muskler samtidig som de mistet ett.

Trommevirvel: Hemmeligheten? 
✅ Tung trening
✅ Nok protein
✅ Konsistens

Kroppen din er smartere enn du tror. I underskudd bruker den energilagre, JA det er riktig.
Men hvis du gir den de riktige signalene gjennom trening og næring, prioriterer den muskelopbygging også. 

Du trenger ikke velge. Du kan begge deler. 💪
Kirurgen sa jeg måtte få til å sykle. Han skjønte Kirurgen sa jeg måtte få til å sykle. Han skjønte ikke helt hvor vanskelig det er når du ikke kan bøye foten 😅 Men her er jeg da, 19 uker senere, første tur på Strava. Det er magisk.
Optimismen øker!
Løper du blindt på intensiteten? De fleste gjetter Løper du blindt på intensiteten?
De fleste gjetter seg fram til hvor hardt de skal trene, og ender opp i samme tempo hver gang. Men hardere økt er ikke automatisk bedre økt. Smerte sier lite om kvaliteten på treningen.

Forskning antyder at rundt 3 timer rolig aerob trening i uka (zone 2) kan gi målbar effekt på utholdenhet over relativt kort tid. Når du kjenner VO2 max-en din, får du soner som faktisk passer deg, ikke et estimat fra klokka.
Snakke-testen er en grei start. Men skal du trene målrettet, er det lurt med data.
Din kropp er ikke en kalender. Noen dager er du go Din kropp er ikke en kalender. Noen dager er du godt restituert, andre dager trenger du recovery, selv om planen din sier noe annet.

Her kommer HRV (hjerterytmevariabilitet) inn. Det måler variasjonen mellom hvert hjerteslag og viser deg direkte hvordan nervesystemet ditt fungerer. De fleste sportsklokker måler dette nå. 

En studie fra 2025 med erfarne syklister beviste at de som tilpasset treningen sin basert på HRV-data fikk bedre resultater enn de som fulgte fast plan. 

Smartere trening betyr ikke harder trening, det betyr riktig trening.

Hrv er en måte å gjøre det på, det finnes flere måter, hvilken måte er din? 

Vil du lære mer? Besøk coachloyd.no

#HRV
Follow on Instagram
family guy_d00a_00a

En mann i førti årene med trening i blodet og lidenskapen for videreformidling av dette. Det mest Basic som finnes med andre ord.

Youtube

Ønsker du online coaching? Da ønsker jeg at du tar kontakt på mail i linken under

loydemann@gmail.com

Personvern

Scroll til toppen