Myter og fotpleie – Trening og livsstilspodden
Coach Loyd og Anders utforsker dagsaktuelle temaer innen trening og livsstil. Med en folkelig tone og godt humør gyver de løs på temaer de har lyst å snakke om. Denne uken blir det diskusjon rundt myter. Where is the "rest-muscle", and how do you train it? Trenger vi hvile? Betyr DOMS du er dårlig trent? Er søvn den beste restitusjonsmetoden? I denne episoden ser vi nærmere på påstander og myter rundt trening. Vil mer trening gi bedre resultat? Må du løfte tunge vekter for å bli sterkere? Kan du slanke bort lokalt fett? Er alt under 20 min kardio bortkastet? Situps er beste måten å trene mage. Kom bli med når myter knuses og fakta bekreftes. Fra spørrevegg på instagram fikk vi også gode spørsmål som : gå turer før frokost? Har det noe for seg? Kan man ha lav forbrenning? Lytt på oss om du har lyst å lære litt og forhåpentligvis le litt underveis. Her er linker til de forskjellige plassene du kan se ukens episode. Se dette innlegget på Instagram Et innlegg delt av Loyd Færøvik (@coach_loyd)
Trening og livsstilspodden -Vi har sett Helsekost Furuseth
Trenings- og livsstil coach Loyd, og mannen med spørsmål og meninger - Anders, diskuterer dagsaktuelle saker. Serien "Helsekost Furuseth" har fått mye vind i seilene, med god grunn. Vi tar et dykk i innholdet av serien. Type mat, mengde mat eller begge? Er det noe som heter sunt og godt? I dag diskuterer vi kalorier og forskjellen mellom helsekost og slankekost, sjokolade og trivsel i egen kropp i en episode inspirert av serien "Helsekost Furuseth". Kom, bli med og fortsett på veien med eller mot en sunn livsstil i lag med trenings- og livsstilspodcasten! Her er linker til å høre det på din favorittstasjon!
Trening og livsstilspodden er endelig tilbake igjen!
Trening og livsstilspodden er endelig tilbake igjen, både på lyd og på video. Har du savnet den? Nå starter vi opp igjen med ny fast gjest. Vi er på Itunes, spotify, youtube og sikkert andre plasser og. Loyd Georg Færøvik og Anders Oftedal tar ordet fatt og snakker om temaer som dukker opp på veien. Første er snakker vi om styrketrening, spesielt rundt Styrkeløft som Loyd har deltatt i til helgen og adferd rundt mat. En episode hvor Loyd har mye å si, men Anders påpeker at han kan snakke godt han også, når temaet passer best ham. Denne gangen tar han heller en spørrende posisjon. Loyd Georg Færøvik er som vanlig systematisk og interessert i alle detaljene rundt ting, mens Anders er en mer holistisk type, som har fått til mye uten å henge seg opp i detaljene alltid. Selv om han er en luring han der. Som alltid, liker du den, gi gjerne beskjed til venner at den eksisterer. Det hjelper oss! Se dette innlegget på Instagram Et innlegg delt av Loyd Færøvik (@coach_loyd)
Tips til bedre setup i knebøy
Synes du det er veldig tungt å ha vektene på ryggen når du utfører knebøy? Tidligere lærte jeg bort at man skulle "stramme magemusklene" ved oppsett og utførelse av knebøy. for noen er dette fremdeles riktig, og det kan ha sin plass i visse situasjoner, men jeg har funnet ut at en annen tilnærming kan føre til bedre resultat og mindre korsryggsmerte/stramhet. Årsaken er at de fleste aktiverer magemusklene og korsryggen før setemusklene, og korsryggen ender opp med å prøve å gjøre jobben til setemuskelaturen gjennom starten og utførelsen av knebøyen (noe som kan føre til alvorlig belastning i korsryggen). Siden korsryggen ikke er like sterke som hofter og gluteus, kan det også føre til en ustabil start og forflytning, og vekten kan føles tyngre enn den egentlig er. En tung "walkout" er veldig ødeleggende for det mentale spillet en har med seg selv før en skal løfte, så alt man kan gjøre for at man føles tettere ut føler jeg kan hjelpe. En knebøypers begynner lenge før man setter seg på huk, den begynner gjerne flere dager før mentalt. Derfor har jeg laget denne videoen og byr litt på meg selv, det var ikke den letteste snutten å filme...
Mistet gnisten?
Mistet du gnisten? Dette er noe som har dukket opp på min radar, både egenerfart som utøver, og observert som coach etter mesterskap. Nå er det gjerne litt farlig å bevisstgjøre negative ting som kan dukke opp for utøvere, da det kan gå troll i ord. Men jeg tror det er viktig å synliggjøre noe som kan føle seg alene om, som gjerne ikke er så uvanlig. Tomhet etter mestring. Har du hatt denne følelsen? Den kommer av og til. Flydd høyt på forventinger eller gjort noe som har krevd veldig mye av deg. Så sitter man igjen med en følelse av tomhet etterpå? Dette er spesielt markant etter konkurranser og idrettslige prestasjoner. Luften går ut av ballongen etter klimakset er nådd. Nå har det nettopp vært NM både for de lovende (junior) og de som aldri gir seg (veteran) uken som kommer. Treningene er ferdigstilt, milepælene er forhåpentligvis nådd. Nå har det bare handlet om den siste detaljen; Selveste NM. Vektene du har løftet på trening, først mengde for å bygge grunnmur, så gradvis topping av formen. Targets, tekniske justeringer og forventninger til egen innsats. Løftene har du gjort hundre ganger i hodet. Visualisert. Så er det mandag. Ferdig...