Hopp til innhold
Youtube
family guy_d00a_00a
  • Tjenester
  • Fordypnings-artikler
  • Trening og livsstilspodcasten
  • Kalkulatorer

Hvordan spise påskegodt med god samvittighet

9. april 2022
InShot_20220409_085405084
Påskegodt. Fikk tidenes egg fra en venninne. Det gleder jeg meg til å spise! Denne høytiden er i grunn litt rar synes jeg. For folk som holder på med livsstilsendring så er den veldig vanskelig. De gruer seg ofte til påsken. Ikke bare fordi den forbindes med godteri, men fordi den forsterker dårlige vaner som fortsetter, når det ikke er "høytid". Den er egentlig verre en jul også. Med det mener jeg at pepperkaker og pinnekjøtt spiser vi ikke hele året. Men candyking, det er lett å få tak i, tilogmed med søndagsstengte butikker. Og når påsken handler om godteri i påskeegget, så er det vanskelig å begrense seg. Lage uvane med å spise hver dag. For vi kjøper gjerne for en hel periode, der vi I andre settinger får en porsjon. Men med påskeegget så er fylles ett trau med digg, for hele uka. Og gjerne kjøpt på tilbud på pris istedenfor gram. Litt for mye i egget, for å være på den sikre siden. For noen er ikke dette et problem, men for andre er det vanskelig å stoppe. Og det egget varer ikke så lenge som det skal. Da kjøper man mer. Og kjenner på dårlige følelser....
Les mer about Hvordan spise påskegodt med god samvittighet

Hvorfor skal jeg få det til?

27. mars 2022
InShot_20220327_120110680
Hvorfor skal nettopp jeg få det til? Det å tørre å tro på seg selv. Om å tørre å ville bli god. Noe idretten har lært meg, det er å våge å tro på seg selv. All verdens treningsprogrammer spiller ingen rolle om man ikke tør prøve å ta i, når det gjelder. Man lærer seg å være påskrudd og flytte egne grenser, og det er lov å drømme om mer. Inni bobla kan man utvikle seg som presterende utøver, og utenfor boblen tar man med seg driven til hverdagen. Man er ikke egoist av å ville bli bedre, fordi det er ok. Det er essensen i idrett. Noen jeg kjenner sa en gang - “Jeg er bare en sånn som gir opp jeg.” For denne personen var det lettere å ikke prøve, eller å gi opp før det ble vanskelig enn å forsøke, i frykten for å bli skuffet. Den tankegang er ikke medfødt, men innøvd. Jeg har selv vært for redd for å prøve mange ting, men på et tidspunkt innså jeg hvor mye det stoppet meg fra personlig utvikling. I tenårene var det ganske tøft å få til noe som helst, jeg hadde ikke troen på meg...
Les mer about Hvorfor skal jeg få det til?

Å gjøre så godt man kan

19. mars 2022
Å gjøre så godt man kan
Vi gjør så godt vi kan. En tenker gjerne at de som styrer på der foran. De som løper så fort. Eller løfter så mye. At de er laget av noe annet enn oss vanlige dødelige. Men de gjør bare så godt de kan de og. Og gjerne har de holdt på litt lengre, eller litt mer. Og derfor virker det så uoppnåelig ut, det de får til. Spesielt når man sammenligner med hva man har fått til, etter å ha nettopp startet selv. Flere ganger har jeg trodd det var umulig, og at det var juks. Men når man blir kjent med disse uoppnåelige, så er de bare vanlige mennesker. Vanlige mennesker med klær som passer interessen, teknikk som de har øvd inn, og en vilje bygget på mange, mange, forsøk. Og ikke alltid har det gått bra, men de ga seg ikke da. Jeg tror ikke på det umulige lengre. Har sett alt for mange bevis på det motsatte etterhvert. Jeg har i dag flyttet min egen grense, og jeg er veldig stolt. I dag løp mange forbi meg, men jeg løp forbi en spesiell, og det gjorde jeg fort også. Nemlig meg selv, forrige gang jeg løpte...
Les mer about Å gjøre så godt man kan

Vellykket helg som kursholder gjennomført, takk og pris

13. mars 2022
DSC08587
For en helg! Selv om jeg etter hvert er komfortabel med å snakke i podcast og slike ting, så er det noe annet når man skal snakke pensum, i trenerutdanningen til styrkeløft. En hel helg med kurs, for personer som ønsker å lære mer om hvordan de kan bli bedre til å hjelpe andre. Utdannelsen heter trener 1 - del 2. Og vi gikk igjennom temaer som trenerrollen, idrettspsykologi, mental trening og treningsplanlegging. Det er en av stegene man tar i idrett, for å bli trener for andre som ønsker å prøve ut vår lidenskap. Det var meget gøy. Disse folkene har mye erfaring med trening selv og alle er utøvere i Styrkeløft, på alle forskjellige nivåer. Helt opp på landslag faktisk. Og desto bedre når da diskusjonene fløt fritt mellom temaene slik det gjorde. Det var mange gode poeng som ble tatt opp, mange refleksjoner. Jeg gleder meg til å se hvordan disse menneskene setter sine fotavtrykk på klubbene rundt om i regionen. Dette var en fin helg. Og region sørvest Norge har forhåpentligvis fått noen trenere med et par flere verktøy i en allerede stor verktøykasse. Jeg gjør det gjerne igjen. #norgesstyrkeløftforbund #styrkeløft #idrett #styrketrening #NSF #sandnesatletklubb #treningssammen...
Les mer about Vellykket helg som kursholder gjennomført, takk og pris

Trene for fremgang

11. mars 2022
InShot_20220311_132210844
Trene for fremgang. Eller trene for velvære. Begge valgene er like legitime, men man burde være klar over hvilken man jobber mot. Om treningen du gjør, får deg til å føle deg bra her og nå. Så er det få ting som er bedre. Men ønsker man forbedring og resultater, så er det ikke sikkert disse samsvarer Med hvordan treningen din utføres. “Spør deg selv, hvor vil jeg med det jeg gjør nå?” Trening kan være å gjennomføre en aktivitet, men har det blitt såpass lett for kroppen din, eller hodet ditt, så vedlikeholder du. Du utvikler deg ikke. For det må både kropp og sinn utfordres. Blir det for lett. Så jobber man i trygt spor, og gir lite grunn til utvikling. Og presser du for hardt i dag. Så har du ikke lagt opp løpet for i morgen. Det er også veldig mentalt tungt å alltid ligge på akkord. Jeg havner i perioder under vedlikehold. Treningen blir noe man gjør, uten at det er en årsak til hvorfor man gjør den. Men egentlig ønsker jeg jo å bli bedre. Da er det viktig at jeg setter mål ved å visualisere hvor man ønsker å være. Klare tydelige punkter...
Les mer about Trene for fremgang
  • « Forrige
  • 1
  • …
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • …
  • 51
  • Neste »

coach_loyd

glad i eventyr. @pt_service_ @rockmanswimrun
konsepter: www.coachloyd.no -- www.aquatrail.no -- www.ptservice.no -- loydlift.go.coachloyd.no

Etter operasjonen har jeg bygget meg opp bit for b Etter operasjonen har jeg bygget meg opp bit for bit. Svømming først, så sykkelen. Nå kjenner jeg en liten seier nesten hver dag, en følelse av å være på vei tilbake til meg selv.
Grunnen er enkel. Jeg er glad i dette. Og å kunne gjøre det igjen gjør meg takknemlig.
Tolmodighet, tid, lærdom. Jeg føler de tøffe tide Tolmodighet, tid, lærdom. 
Jeg føler de tøffe tidene begynner å havne bakpå. 
Nå begynner jeg å se lyset i enden av tunellen. 
Langt å gå ennå, men nå kan jeg ta det et skritt av gangen. 🤩
Liten update, ting går fremover. Har så smått kom Liten update, ting går fremover. 
Har så smått kommet i gang med jobb. 
Kan svømme, sykle og nå også gå på ellipse. 
Det tok 22 uker før jeg kunne tråkke rundt på pedalene, men nå føler jeg ting slipper og kroppen begynner å komme tilbake igjen. 
30 minutter på ellipse er ikke mye, men det er 30 minutter mer enn jeg har gjort i år. Og det gjør meg veldig glad! 
Noen uker til nå, så begynner gå-jogge stadiet. 

Det har gitt meg mye å tenke på dette, det som har skjedd. 
Stor del av identiteten min er jo tilknyttet til å få ting til. 
Samtidig jobber jeg med coaching. 
Mye lærdom, og ser positivt mot veien fremover nå.
Polyfenoler er den nye oljen. Plutselig dukker det Polyfenoler er den nye oljen.
Plutselig dukker det opp pulver, kapsler og dyre superfood-blends overalt. Antioksidanter, anti-inflammatorisk, hjertehelse, hjernehelse. Alle de fine ordene på en gang.
Tabeletter? Nei, polyfenoler er plantestoffer som finnes naturlig i bær, kakao, kaffe, te, frukt, grønt, fullkorn og nøtter. Forskningen antyder at de kan dempe oksidativt stress, virke betennelsesdempende og påvirke tarmfloraen positivt.

Hva sier studiene?
En paraplyoversikt fra 2024 (Chew et al.) fant små, men signifikante forbedringer i vekt, BMI og fettprosent hos personer med overvekt som spiste polyfenolrik kost. Meta-analyser kobler også polyfenolinntak til lavere blodtrykk, bedre kolesterol og lavere risiko for hjerteinfarkt og diabetes (Potì et al. 2019, Fraga et al. 2019).

Ulempe? :  Mange polyfenoler tas dårlig opp i isolert form (Di Lorenzo et al. 2021). Det ser ut til at det er kombinasjonen i hele matvarer, sammen med fiber og tarmbakterier, som gir effekt.

Spis bær, drikk kaffe(eller?) og te, og fyll tallerkenen med plantemat før du gjør det for avansert med tilskudd. Det er gøy å tygge også!
Bygge muskler ELLER gå ned i vekt? Må man velge? Bygge muskler ELLER gå ned i vekt? 

Må man velge? 
.
En studie fulgte 304 mennesker i 5 måneder,  alle i kalorisk underskudd. Resultatet? De som gjorde tre ting riktig bygde faktisk muskler samtidig som de mistet ett.

Trommevirvel: Hemmeligheten? 
✅ Tung trening
✅ Nok protein
✅ Konsistens

Kroppen din er smartere enn du tror. I underskudd bruker den energilagre, JA det er riktig.
Men hvis du gir den de riktige signalene gjennom trening og næring, prioriterer den muskelopbygging også. 

Du trenger ikke velge. Du kan begge deler. 💪
Kirurgen sa jeg måtte få til å sykle. Han skjønte Kirurgen sa jeg måtte få til å sykle. Han skjønte ikke helt hvor vanskelig det er når du ikke kan bøye foten 😅 Men her er jeg da, 19 uker senere, første tur på Strava. Det er magisk.
Optimismen øker!
Løper du blindt på intensiteten? De fleste gjetter Løper du blindt på intensiteten?
De fleste gjetter seg fram til hvor hardt de skal trene, og ender opp i samme tempo hver gang. Men hardere økt er ikke automatisk bedre økt. Smerte sier lite om kvaliteten på treningen.

Forskning antyder at rundt 3 timer rolig aerob trening i uka (zone 2) kan gi målbar effekt på utholdenhet over relativt kort tid. Når du kjenner VO2 max-en din, får du soner som faktisk passer deg, ikke et estimat fra klokka.
Snakke-testen er en grei start. Men skal du trene målrettet, er det lurt med data.
Din kropp er ikke en kalender. Noen dager er du go Din kropp er ikke en kalender. Noen dager er du godt restituert, andre dager trenger du recovery, selv om planen din sier noe annet.

Her kommer HRV (hjerterytmevariabilitet) inn. Det måler variasjonen mellom hvert hjerteslag og viser deg direkte hvordan nervesystemet ditt fungerer. De fleste sportsklokker måler dette nå. 

En studie fra 2025 med erfarne syklister beviste at de som tilpasset treningen sin basert på HRV-data fikk bedre resultater enn de som fulgte fast plan. 

Smartere trening betyr ikke harder trening, det betyr riktig trening.

Hrv er en måte å gjøre det på, det finnes flere måter, hvilken måte er din? 

Vil du lære mer? Besøk coachloyd.no

#HRV
Follow on Instagram
family guy_d00a_00a

En mann i førti årene med trening i blodet og lidenskapen for videreformidling av dette. Det mest Basic som finnes med andre ord.

Youtube

Ønsker du online coaching? Da ønsker jeg at du tar kontakt på mail i linken under

loydemann@gmail.com

Personvern

Scroll til toppen